HOME

Ademen (en ontspannen) gaat niet altijd vanzelf

tagcloudHonderdduizenden Nederlanders hebben ademhalingsproblemen. Het overgrote deel van de problemen is het gevolg van spanning. Adem- en Ontspanningstherapie zorgt op natuurlijke wijze voor ontspanning van het hele lichaam en een makkelijke, vrije adembeweging.

Methode van Dixhoorn
Bij een volledige adembeweging is het hele lichaam betrokken. De arts Jan van Dixhoorn maakt hiervan gebruik. Hij onderzocht de samenhang tussen de beweging van de wervelkolom en de ademhaling. Met de resultaten ontwikkelde hij een methode die de beweeglijkheid van de wervelkolom gunstig beïnvloedt en het ademen vergemakkelijkt. Met makkelijk toepasbare oefeningen nemen spanning en ademhalingsklachten af. Tegelijkertijd verbetert de stressbestendigheid, de lichaamshouding en het lichaamsbewustzijn.

Wanneer adem- en ontspanningstherapie?
Honderdduizenden Nederlanders hebben last van spanningsklachten. Dit uit zich bijvoorbeeld in hyperventilatie. Adem- en ontspanningstherapie helpt. Ook bij klachten bij burn-out, angst- en paniekaanvallen of traumaverwerking. Oorspronkelijk ontwikkelde van Dixhoorn zijn methode voor revalidatie na een hartinfarct. Inmiddels wordt de methode ook toegepast na een beroerte, bij chronische longproblemen en bij het herstellen na kanker.   Adem- en ontspanningstherapie is niet alleen voor mensen die merken dat ze verkeerd ademen, het is vaak zo dat het grootste signaal is dat mensen merken dat ze helemaal niet meer kunnen ontspannen. Overspanning speelt een grote rol bij hoofdpijn, vermoeidheid, slaapproblemen, maar ook bij problemen met houding, stem en beweging. Ontspanning van lichaam en ademhaling neemt de voedingsbodem voor klachten weg.

Individueel of met een groep
In vier individuele sessies is duidelijk of de Methode van Dixhoorn werkt. Met nog eens twee tot vier sessies kunnen de meeste mensen zelfstandig verder. Er zijn ook groepslessen Adem- en Ontspanningstheorie en Beter Slapen.